۰۱ اردیبهشت، ۱۳۹۰

کسانی که از سوراخهای ما بیرون آمدند و به آن توهین میکنند شایسته حمایت نیستند!

عکس «سعید تاجیک» بسیجی معروف «شهر ری» وهرزه خوانی مسمی به «شاهین نجفی»

Rosa: چندی پیش با فدایی 2 نبشه به اسم علی و فامیل دروازه غاری درگیر شدم! ایشان مثالی که برای بلاهت دارند مادرشان است. "حتی ننه من هم این جریان رو فهمیده!" این فقط یکی از تکیه کلام های این زندانی سیاسی کمونیست بود که بجای فرهنگ و زبان کارگری در پی اشاعه فرهنگ لمپنیسم پرولتاریا کماکان در چت روم ها به ادامه مبارزه علیه ج. ا. مشغولند. البته با همان فرهنگ ج.ا.
چند وقت پیش هم شاهین نجفی خوانند ج. سبز و فریاد جوانان ایران در بخشی از فاطمه فمنیست ها گل کرد. بخشی از آهنگ های اولیه ایشان و مصاحبه هایش در رسانه های آلترناتیو ساز بی بی سی و صدای امریکا.
هرزه خوانی شاهین نجفی ـ لوس آنجلسی ها


رپ شاهین نجفی علیه دگرجنسگرایان و جواب سایه اسکای بهش


توصیه به همجنسگرایان طرفدار شاهین نجفی که لینک بالا رو گوش کنند!

etre homosexuel iran


Part (2) ۲ Parazit 32 Dec 3
 گلچین پارازیت جمعه ۱۲ آذر ۸۹ Iran
حالا همه از سعید تاجیک بدلیل لمپنیسمش شاکی شدند! شوکه شدند و به حالت غش که چرا این لمپن هنوز ول میگرده.
خوب چون بقیه هم ول میگردند و تازه تشویق هم میشوند!
بخشی از مقاله آزاده سپهری را در دنباله قرار دادم برای تفکر. وبلاگ خوبی داره این لینکش. این هم لینک کل مقاله او آنوقتا که هنوز نجفی اینهمه گل نکرده بود.
فرهنگ لاتی و لمپنیسم در موسیقی ایرانی- آزاده سپهری
مطلبش هم راجع به علیرضا رضایی درست بود. خوب گودبای موسیقی و طنز راسیستی سلام بر فرهنگ مترقی...
آزاده سپهری   آیا نژادپرستی و لمپنیسم بخشی از تمدن ایرانی ست؟
فرهنگ لاتی و لمپنیسم در موسیقی ایرانی- آزاده سپهری

فرهنگ لاتی و لمپنیسم در موسیقی ایرانی  آزاده سپهری

گروه تپش 2012 و شاهین نجفی، خواننده و ترانه سرای گروه، با ترانه رپ "ما مرد نیستیم" چند هفته ای ست بر سر زبانها افتاده اند. در عرض چند هفته دهها هزار نفر کلیپ این ترانه را از طریق یوتیوب دیده و شنیده اند. کمتر سایتی ست که به تبلیغ برای این گروه نپرداخته باشد و مصاحبه ای را با آنها منتشر نکرده باشد. به تازگی یک ترانه دیگر به نام "ما آخر خطیم" از این گروه ارائه داده شده که با استقبال دست اندرکاران سایتهای اینترنتی گوناگون مواجه شده است. اکثر منتقدین ترانه اول این گروه را به عنوان ترانه ای فمینیستی، و ترانه دوم را به عنوان صدای اعتراض جوانان ایرانی معرفی کرده اند.

ترانه "ما مرد نیستیم" بر خلاف آنچه در وهله اول به نظر میرسد با فرهنگ فمینیستی بسیار فاصله دارد. گفتن اینکه "ما مرد نیستیم" چون مبارزه نمی کنیم و غیرت نداریم، خود نشانگر این است که ترانه سرا به "مردانگی" اعتقاد دارد و تصویری مثبت از آن در ذهن دارد. این ترانه با اینکه به جنبش زنان ایران تقدیم شده، لحنی طلبکارانه نسبت به جنبش زنان دارد و با بیان اینکه "خانم ما مرد نیستیم رومون خط بکش/ پرچم رو بگیر، خودت بشو رییس جنبش"، اینگونه القا می کند که گویا زنان کنار گود نشسته اند و منتظرند تا مردان به میدان بیایند و حق و حقوق آنها را بگیرند. با اینکه تحولات اجتماعی عظیمی توسط جنبش زنان و به دلیل مقابله هر روزه زنان با نظام جمهوری اسلامی در جامعه ایران شکل گرفته است، این ترانه با خطاب قرار دادن زن ایرانی و گفتن اینکه "تو بوی زمین سوخته مون رو میدی خانم/ تو هم از عرش به فرش رسیدی که خانم"، نقش زنان را در تحولات اجتماعی سالهای اخیر نادیده می گیرد.

مسئله دیگری که هم در ترانه "ما مرد نیستیم" و هم در ترانه "ما آخر خطیم" به چشم می خورد و علی همتی در وبلاگش به آن اشاره کرده است، طرز تفکر ناسیونالیستی نهفته در آنهاست. در "ما مرد نیستیم" آمده است: "رستم اگه بود، میگفت جدم عرب بود/ خزر مال روسها، خلیج، خلیج عرب بود". در "ما آخر خطیم" خطاب به حاجی گفته میشود: "واسه ت پیتزا سوسمار باید سرو بشه/ در اصل کله پاچه ملخ صبحونته". لازم به گفتن نیست که این بیانات نه تنها حاکی از دید ناسیونالیستی ترانه سراست، بلکه نشانه ای ست از عرب ستیزی او. عرب ستیزی نه تنها پدیده ای غیر انسانی ست، بلکه در مملکتی که بخشی هر چند کوچک از آن را عربها تشکیل می دهند، چنین برخوردهایی بسیار غیرمسئولانه است.

ترانه "ما مرد نیستیم" با وجود ضعفهای برشمرده، از نظر محتوایی بسی بهتر از ترانه "ما آخر خطیم" است. ترانه "ما آخر خطیم" شدیدا تحت تاثیر فرهنگ لمپنیسم است و صدای مردان جوانی ست که "حیرون زیر کمر"ند و فقط به فکر حال کردن از طریق سکس و مواد مخدر هستند. به این بخشها توجه کنید:

"وقتی فراری چهارده ساله توک میزنی ودم دستی هفت تا زیر خواب داریتو هم که خودت حیرون زیر کمریو میدونی خماری تو این زمینه بده،پس فتوات دیگه چیه که خودتم اهلشی ومسببی و آلوده ش شدی؟حاجی من و تو فرق داریم، من تک پرماما تو جوجه کشی داری، صادر می کنی. . .آخه نوکرتم، تویی که حرم داریبا دافات نماز جماعت به جا میاریبه ما که می رسی چرا تقوا دست خره؟ما چه مونه؟ چی مون تو حال کردن ازت کمتره؟. . .تو که فرق گوشت و انجیرو نمی دونیمیون فرق چند تا سوراخ حیرونی. . .ببین ما رو با کیا آوردن سیزده بدرآخه تو چرا شورت پات نیست، بی پدر؟نه شایدم تیزبازیه، بچه زرنگیاینجور راحت درمیاری و هر جا فرو می کنی(البته بعد سیاسی ش میکند!)همینجوری سی سال بهت دادیم ...، فرصتیه روز می شه که تو هم باید بدی ...، عاقبت "

در ایمیل هایی که با برخی از دوستان داشتم، اولین چیزی که در مقابل انتقادات من می گفتند این بود که تو با سبک رپ آشنایی نداری. دوستی نوشته: "چیزی که ما نباید آن را از نظر دور بداریم، سبک این موسیقی است. این سبک که در حقیقت از گتوهای سیاهپوستان آمریکا برخاسته، مملو از بغض و کینه و ناسزاست". اینکه سبک این موسیقی اینگونه است، دلیلی برای توجیه محتوای آن نیست. اتفاقا بسیاری از فمینیستهای غربی نسبت به بسیاری از ترانه های رپ، بویژه رپ سیاهپوستان آمریکایی، به دلیل زن ستیزی نهفته و یا آشکار آن و افکار خشونت آمیز در آن شدیدا معترض هستند.

در ضمن من از اساس مخالف به کار بردن فحش و ناسزا در کار ادبی، هنری و یا حتی سیاسی نیستم، ولی اینکه آدم چگونه آن را به کار ببرد، بسیار مهم است. البته در این ترانه از نظر من فحش و ناسزایی به کار نرفته، بلکه از دید یک لمپن عمدتا به زندگی جنسی آخوندها پرداخته شده است. دوستی دیگر نوشته: "ایشان (یعنی ترانه سرا) به عمد حرفهایی را از دهان یک لمپن زده که باید از دهان فرهیختگان بیرون بیاید" برای اینکه بتواند حرفش را به میان مردم ببرد. به نظر من باید فرق گذاشت بین مردم "عادی" و لمپن. اینکه ما حرفی یا نظری را از زبان یک آدم "عادی" بزنیم، فرق دارد تا از زبان یک لمپن. متاسفانه لمپنیسم در جامعه ما بسیار رواج دارد. بیخود نیست که فیلم اخراجیهای مسعود ده نمکی رکورد پرفروش ترین فیلم را در ایران شکست. این فیلم که دفاعی ست سرسختانه از حزب اللهی ها، فقط به خاطر یکسری متلک های لمپنی که یکسری لات به همدیگر میگفتند، در بین اقشار مختلف مردم طرفدارانی بسیار پیدا کرد. از یک گروه موسیقی که خود را معترض می داند، بعید است که تبدیل به بلندگوی لمپنها و مروج فرهنگ لمپنیسم شود. لمپنیسم تحت هیچ لوایی قابل دفاع نیست.

* * * * *

بعد از انتشار این مطلب، خانمی هم جوابی در رد آن نوشت و حرف اصلی اش این بود که این ترانه ها به هیچ وجه لمپنی نیستند، "مردانگی" چیز بدی نیست، در همه فرهنگ ها و زبان ها وجود دارد و می تواند مثبت باشد. در ضمن از من خواسته بود لمپنیسم را تعریف کنم.

و این جواب من به آن خانم بود:

"مردانگی" و "زنانگی" در هر زبانی هم که وجود داشته باشد، یکسری خصوصیاتی هستند که بطور کلیشه ای به مردان و زنان نسبت داده می شود و در واقع بیانگر انتظاراتی هستند که جامعه از مردان و زنان دارد. "زنانگی" در اکثر فرهنگها خصوصیاتی چون داشتن احساسات لطیف، حس غریزی مادرانه و حس پرستاری نسبت به دیگران را در بر میگیرد."مردانگی"، به ویژه در در فرهنگ ما، مترداف است با داشتن منطق و عقل، قدرت، غیرت و انصاف.

در ترانه "ما مرد نیستیم" ترانه سرا دقیقا چنین برداشتی را از "مردانگی" ارائه میدهد. چون همانطور که در مطلبم گفته ام، می گوید ما مرد نیستیم چون غیرت و همت نداریم. شما اشاره کرده اید که در این ترانه همچنین گفته میشود: ما که از مردی مردیم، لااقل تو زن باش! ولی درست بعد از این تکه گفته می شود: کمی از عطر غیرتت رو ما هم بپاش! یعنی می گوید در حال حاضر زنان بیشتر از مردان غیرت و همت دارند، و این انتقادی ست به مردان که چرا زنان باید بیشتر از آنها غیرت داشته باشند. و از این نمونه ها در فرهنگ ما بسیار است. مثلا میگویند مردان چرا نشسته اید در حالی که زنان برخاسته اند! غیرت تان کجا رفته!

در مورد لمپنیسم که از نظر من در ترانه "ما آخر خطیم" شدیدا آشکار است، پرسیده اید که تعریف من از لمپنیسم چیست. در مورد مشخص مسائل جنسی، از نظر من لمپنیسم یعنی دید کثیف داشتن نسبت به روابط جنسی. دید لمپنی و کثیف از نظر من یعنی نادیده گرفتن حق و حقوق و احساسات طرف مقابل در رابطه جنسی و نگاه کردن به وی به عنوان یک سوراخ یا شیئ جنسی. دیدی که روابط گسترده جنسی را حق مردان میپندارد و احساسات جنسی زن را نادیده میگیرد.

در مورد توصیف روابط آخوندی در این ترانه میتوان اینگونه ادعا کرد که ترانه سرا قصد داشته کثیفی این روابط را به تصویر بکشد. ولی متاسفانه این فقط در حد یک ادعا باقی می ماند. گفتن اینکه "من تک پرم" نشان از دید لمپنی مردانه نسبت به روابط جنسی و پایین آوردن مقام زن در آن دارد. در آن بخش که میگوید تو حرم داری و ما "چی مون تو حال کردن ازت کمتره؟" حالت کسی را دارد که خود در حسرت داشتن یک حرمسراست. و اما اینکه حاجی "میون چندتا سوراخ حیرون" است چه جای انتقاد دارد؟ جدا از اینکه از نظر من لحنی لمپنی دارد، برای کسی که فرق سوراخها را میداند فضیلتی کاذب قائل شده است. یعنی روابط جنسی را در تشخیص فرق سوراخها خلاصه کرده است. صحبت از احساسات و احترام برای طرف مقابل که زن است در اینجا نیست.

متاسفانه به دلیل اینکه هنر اعتراضی در جامعه ما مجال عرضه نداشته و فعالیت در این زمینه نسبتا کم بوده، ما با مشاهده کوچکترین اعتراض در یک کار هنری، بدون تامل و دقت بیشتر به تمجید از آن می پردازیم. مطلب انتقادی من بیشتر به یک یادداشت کوتاه شباهت داشت، و من امیدوارم که افراد دیگر با تحقیق بیشتر، این مسائل را بیشتر موشکافی کنند..

۳ نظر:

سکوت گفت...

واقعا برای گردانندگان این وبلاگ متاسفم؟!
شما که دم از حقوق زنان می زنید و به دنبال گرفتن حقتون از این حکومت درغگو هستید، چرا خودتون دروغ می گید، و چرا انقدر مغرضانه صحبت می کنید؟
ابتدا که باید بگم که هر احمقی از یک کیلومتری تشخیص میده که اون عکس بالا شاهین نجفی نیست! مگر اینکه شما...
دوما چرا می خواین به زور کار شاهین رو بی ارزش کنید در دل زنان و دختران ایرانی؟ توجیهات و مغلطه هاتون به درد خودتون می خوره! زنان و دختران ایرانی خودشون می فهمن و احتیاجی نیست شما به زور به اونها بفهمونین که نه معنی این شعر این نیست و اونه!!!
میدونید اصلا انقدر مطلبتون بی ارزش بود که همین چند خط رو هم زورم اومد نوشتم، حوصله ندارم خط به خط اکاذیب و دروغهایی که به شاهین و ترانه ی بسیار عامه پسند و مردمیش بستیدو بشکافم، درضمن برا اینکه باز سریع از این تیکه پایانی حرفم گل نگیرید،باید بگم که اخراجی ها درسته اول با عوام فریبی تونست خیلی مخاطب جذب کنه اما روز به روز مردم بیشتر تحریمش کردن و دیگه هیچوقت موفقیت شماره ی اولش رو پیدا نکرد، اما حالا شاهین چطور؟ می دونید روزانه فقط چندتا لایک تو صفحه فیس بوکش می خوره؟
خجالت بکشید...

ناشناس گفت...

خیلی کس مغزین
همش توهین همش توهم همش کس و شعر بسه دیگه پاره کردین خودتونو.
این کس شعرایی هم که توی وبلاگت مینویسی به درد خودت میخوره منگل کس مغز

RosaArchiv گفت...

البته از کامنت شما
مشخص است که خود پاره پوره شدید!